علفتراش چیست و چگونه کار می کند؟

برای دانستن اینکه علفتراش چیست و نحوه کار آن، با این مقاله از سایت کشاورزی کشتزار همراه باشید.

علفتراش، علفزن یا حاشیه زن وسیله ایست که از یک موتور کوچک و یک لوله که وظیفه انتقال نیرو را دارد تشکیل شده است. وقتی موتور علف تراش روشن می شود، محور اصلی را به گردش در می آورد.

این محور در قسمت خروجی موتور به وسیله ی یک کلاچ گریز از مرکز به لوله ی منتقل کننده ی نیرو (یا به عبارتی دسته علفتراش) متصل می‌شود. وقتی گاز موتور زیاد می‌شود، کلاچ باز شده به دیسک چسبیده و باعث حرکت شفت درون دسته ی علفتراش می‌گردد.

دسته ی علفتراش ممکن است از نوع دوشی یا پشتی باشد، اما در هر صورت وظیفه اش انتقال نیرو به گیربکس علف تراش است که در انتهای دیگر دسته قرار دارد.

گیاهان در تمام فصول در حال رشد هستند که از نظر کشاورزان و باغبانان رشد مفیدی می‌باشند. اما در بین این گیاهان سودمند در سطح باغ یا مزرعه گیاهان که عامل مزاحم برای ارتقا سطح کیفی مزارع یا باغ به وجود می‌آیند. که از دستگاه علف زن برای از بین بردن آنها استفاده می‌شود.

کاربردهای علف زن ها :

برای اشنایی با کاربردهای علف زن ها با کشاورزی کشتزار همراه باشید

این نوع دستگاه ها تیغه های متنوعی برای تراشیدن گیاهان در شرایط مختلف دارند.

اصول کار با این نوع دستگاه ها با توجه به نوع کاربردی مورد نظر، تیغه مربوطه را بر دستگاه نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این ‌رو می‌توان عمده عملیات های کاربردی در وظایف یک علفتراش را به طور خلاصه در دسته بندی های تقسیم نمود:

– کاربرد با هدف هرس، برش، و اصلاح گیاهان علفی شکل
– کاربرد برای هرس کردن دختان
– کاربرد به عنوان دستگاه چمن زن

نکات ایمنی در ارتباط با علف تراش

هر ساله تعداد زیادی از کارگران مزارع، کشاورزان و باغبانان در حین کار با علف تراش مجروح می شوند. زمانی که اپراتور مشغول کار با علف تراش است. تیغه علف تراش ممکن است با مواردی نظیر چوب و تکه سنگ های روی زمین برخورد کرده و با سرعت زیاد آنها را به سمت اپراتور و کسانی که در نزدیکی آن قرار دارند پرتاب کرده و باعث آسیب شوند. همچنین در صورت تماس تیغه های در حال دوران دستگاه با صورت، دست ها و پاها باعث صدمات جدی و جبران ناپذیری به کاربر دستگاه شود.

اگر از دستگاه علف تراش زیاد استفاده می کنید خطرات دیگری هم برای شما وجود دارد. سر و صدای زیاد دستگاه می تواند منجر به کاهش دائمی قدرت شنوایی شما شده و همچنین لرزش و ارتعاش دستگاه باعث آسیب دیدن به دستان شما می شود. موارد دیگری همچون نشت سوخت از موتور و کشیدن سیگاردر هنگام کار با دستگاه می تواند حادثه آفرین باشد.

باید بدانید که علف تراش شما چه نوع علفتراشی است

در حالت کلی 3 نوع علف تراش وجود دارد که هر کدام برای کاربری خاص طراحی شده اند. در ابتدا اطمینان حاصل کنید که علف تراشی که دارید متناسب با نوع کاری باشد که قصد انجام آن را دارید.

نگهداری از علف تراش

حالا که میدانید علفتراش چیست باید نحوه نگهداری از ان را بلد باشید. از دستگاه علف تراش در شرایط استاندارد و ایمنی استفاده کنید. برای پی بردن به این استانداردها و موارد ایمنی باید به دفترچه دستورالعمل های نگهداری و سرویس علف تراش که از سوی کمپانی سازنده ارائه شده است مراجعه کنید. مهمترین نکته ای که در شروع کار باید یاد بگیرید این است که در شرایط اضطراری چگونه به سرعت موتور دستگاه را خاموش کنید.

قبل از شروع کار با دستگاه موارد زیر را چک کنید:

· تیغه های دستگاه از علف، برگ و چمن پاک شده باشد.

· تیغه دستگاه یا کابل آن دچار خمیدگی، ترک و ساییدگی نشده باشد. تیغه های آسیب دیده و اجزای ساییده شده می توانند خطرآفرین باشند.

· در زمانی که از علف تراش های بزرگ استفاده می کنید باید اپراتور بر روی دستگاه مسلط بوده و به اصطلاح دستگاه را مهار کند. به طوری که شانه ها، بازو ها و دستان اپراتور ریلکس و مسلط باشد و کمر اپراتور صاف باشد

دیدگاه‌ها 0

*
*

باز کردن چت
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟