نحوه انتخاب پمپ کف‌کش چیست؟

بای یادگیری نحوه انتخاب کفکش مناسب با سایت کشاورزی کشتزار همراه باشید. پمپ‌های کف‌کش از نوع پمپ‌های سانتریفیوژ (گریز از مرکز) مستغرق هستند و اساس کار آن‌ها بدین‌صورت است که یک موتور الکتریکی، پمپ را به حرکت درآورده و در نتیجه انرژی جنبشی سیال افزایش‌ یافته و سیال پمپاژ می‌شود. فشار سیال خروجی به میزان چرخش پروانه‌ها بستگی دارد.

انواع پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش دارای انواع گوناگونی می‌باشند و از جهات مختلف می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· پمپ کف کش ساده

· پمپ کف کش فلوتر دار (دارای قطع کن برقی)

· کف کش آب از بغل

· کف کش آب از رو

· آب خنک (موتور به وسیله آب خنک می‌شود)

· روغن خنک (موتور به وسیله روغن خنک می‌شود)

· خازن داخل

· خازن بیرون (تک فاز)

· پمپ کف کش تک فاز

· پمپ کف کش سه فاز

نحوه انتخاب پمپ کفکش

مهم ترین نکاتی که باید موقع انتخاب کفکش ها به آن‌ها توجه بیشتری کرد قدرت الکترموتور، میزان آبدهی، قطر دهانه خروجی هست و توصیه می‌شود قبل از انتخاب پمپ کف کش، به دبی و نمودار ارتفاع یا هد پمپ توجه کنید.

اجزاء پمپ کفکش

۱. پروانه

۲. الکتروموتور

۳. محور

۴. حلزون

۵. درزگیر مکانیکی

۶. کابل

۷. متعلقات

جنس بدنه پمپ کفکش

پمپ‌های کف کش، معمولاً از جنس استیل، چدن، آلومینیوم و پلاستیک ساخته می‌شوند که بر اساس نوع کاربری، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌عنوان‌ مثال در مناطقی که آب‌ شور و یا دارای خاصیت اسیدی باشد از کفکش استیل و یا کفکش با بدنه پلاستیک استفاده می‌شود و همین‌طور در مناطقی که آب منابع زیرزمینی قابل شرب باشد از کف کش بدنه چدن یا آلومینیوم استفاده می‌شود.

از این کفکشها فقط می‌توان برای پمپاژ آب‌های تمیز و بدون آلودگی یا لجن استفاده کرد.

کاربرد پمپ کفکش

· آبیاری مزارع کشاورزی

· مصارف مسکونی

· پمپ کفکش چاه آب

· انتقال سیالات مختلف صنایع غذایی و دارویی

· انتقال آب مخازن و استخرها

· تخلیه پساب‌های فاضلاب (با غلظت کم)

· انتقال آب تمیز و صاف

· استفاده در فواره‌ها

· تخلیه پساب‌های ناشی از باران

دلایل استفاده از فلوتر در پمپ کفکشخشک کار کردن پمپ آب کفکش موجب سوختن الکتروموتور آن می‌شود، به همین جهت برای کنترل سطح سیال و جلوگیری از کارکرد بیش‌ از حد موتور پمپ آب کفکش، باید از یک فلوتر یا کنترل سطح استفاده کرد. نحوه کار در پمپ‌های مستغرق فلوتردار به این صورت است که هنگامی‌که سطح آب پایین بیاید به‌فرمان فلوتر جریان برق قطع شده و پمپ از کار می‌ایستد و هنگامی‌که سطح آب بالاتر از پمپ بیاید به‌فرمان فلوتر، جریان برق وصل شده و پمپ مجدد شروع به کار می‌کند. فلوتر یا اتومات بر روی پمپ قابل‌ نصب است. درصورتی‌که پمپ کف کش خریداری‌ شده بدون فلوتر باشد می‌توان در صورت تمایل فلوتر را جداگانه خریداری و روی پمپ نصب کرد. استفاده از فلوتر یا اتومات مانع از سوختن پمپ می‌شود.

دیدگاه‌ها 0

*
*

باز کردن چت
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟