اره موتوری چیست؟

در این مقاله از سایت کشاورزی کشتزار به بررسی اره موتوری میپردازیم. با ما همراه باشید.

اره زنجیری یا اره موتوری دستگاهی است که قابل حمل بوده و از یک تیغه اره که بر روی آن یک زنجیر با مجموعه دندانه ها که بر روی یک نوار راهنمای فلزی در حال چرخش است تشکیل شده است. اره موتوری ها معمولاً دارای یک موتور بنزینی تک سیلندر کوچک می باشند، البته بعضی از مدل های اره موتوری دارای موتور الکتریکی بوده که توان خود را از کابل متصل به برق یا باتری دریافت می کنند، هستند.

زنجیر اره موتوری کمی شبیه به زنجیر دوچرخه می باشد و اطراف چرخ دنده زنجیر حدود 30 دندانه خیلی تیز از جنس آلیاژ فولاد سخت کاری شده قرار گرفته است که در فواصل معینی نصب شده است.

در داخل موتور یک پیستون در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی را انجام می دهد و این حرکت باعث وارد شدن نیرو و حرکت شاتون می شود. شاتون حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل کرده و باعث چرخش میل لنگ می شود. میل لنگ به واسطه یک کلاچ گریز از مرکز به یکی از چرخ دندانه های روی زنجیر متصل بوده که نهایتاً باعث چرخش زنجیر می شود.

مزایای اره موتوری اصلی ترین مزیت اره موتوری سرعت بالای آن است. بریدن الوار و درختان با اره دستی کار بسیار سختی است که با استفاده از اره موتوری به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. با یک حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که چطور برش با استفاده از اره موتوری 5 تا 10 بار سریع تر انجام می گیرد. فکر می کنید از یک تنه درخت چند تخته چوب را می توان بدست آورد. شاید 10 یا 15 تا؟ حالا به این فکر کنید که اره کردن یک تخته چوب از تنه درخت با اره دستی چه کار دشواری می تواند باشد؛ حال برش کل تنه درخت حداقل 10 برابر از لحاظ زمانی بیشتر به طول می انجامد این در صورتی است که انرژی شما ثابت باشد و تیغه شما ذوب نشود. با این حساب استفاده از اره موتوری 10 برابر بیشتر در وقت و انرژی خود صرفه جویی کرده اید.

معایب اره موتوری

دو تا از بزرگترین معایب اره موتوری بحث ایمنی و نحوه نگهداری از دستگاه است. اگر چه پس از آموزش مناسب هر شخص بزرگسال نسبتاً قوی می تواند از اره موتوری استفاده کند اما در کل این دستگاه بسیار خطرناک می باشد.

بزرگترین ریسک و خطر اره موتوری لگد زدن دستگاه می باشد در جایی که زنجیر دستگاه بر روی چیزی گیر کرده اما در عین حال موتور روشن است و دوران می کند. بنابراین اره موتوری در این وضعیت به اصطلاح لگد زده و به سمت سر اپراتور پرت می شود. (می توان این حرکت را مطابق با قانون عمل و عکس العمل یعنی قانون سوم نیوتن دانست) بنابراین می توان نتیجه گرفت همیشه یک خطر بالقوه در هنگام کار با این دستگاه وجود دارد.

مشکل بزرگ دیگر در اره موتوری میزان نگهداری است که دستگاه نیاز دارد. استفاده از اره دستی راحت است و به نگداری نیازی ندارد. به طوری که با هر بار برش خاک اره تولید شده و از شیار محل برش روی زمین می ریزد. در اره موتوری خاک اره بسیار ریز هستند و می تواند در درون دستگاه به راحتی گیر کرده و با روغن روانکاری زنجیر اره مخلوط شود و تشکیل لایه ای لجنی را دهد. این مسئله باعث می شود که دستگاه به طور مرتب باید تمیز شود. در همین ارتباط با رجوع به کاتالوگ دستگاه چک لیست تمامی مواردی را که قبل از راه اندازی باید به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه بررسی شود را انجام دهید. این درست است که استفاده از اره موتوری برای بریدن چوب باعث صرفه جویی زیاد در وقت می شود اما در مقابل باید زمان صرف شده جهت تمیز کردن و نگهداری دستگاه هم در نظر گرفت.

انواع اره موتوری (اره زنجیری)

اره موتوری ها از لحاظ نوع انرژی مصرفی به انواع باتری دار، برقی، هیدرولیکی و بنزینی تقسیم بندی می شوند. در ادامه ویژگی های هر یک را بیان کرده تا متوجه شوید که کدام یک جوابگوی کار شما است.

اره موتوری برقی

این نوع اره ها سبک تر بوده و نسبت به نوع بنزینی تمیزتر می باشد. از معایب این نوع اره موتوری نیاز همیشگی به برق بوده و برای پروژهای بزرگ و سنگین مناسب نمی باشد.

اره موتوری باتری دار

این نوع اره نیازی به برق نداشته اما زمان کار با آن محدود بوده و از سایر اره موتوری ها دارای توان پایینتری می باشد. این نوع اره بهترین انتخاب برای هرس کردن یا برش ساخه های کوچک درختان می باشد.

اره موتوری بنزینی

این نوع اره با موتور بنزینی دارای توان بالایی است و در بازه 27 سی سی الی 150 سی سی تولید می شوند. این نوع ارهبرای بریدن هر چیزی مناسب است. از شاخه های کوچک درختان تا درختان تنومند را می توان با این اره برش داد. موتور این نوع اره دو زمانه بوده و طرزکار این نوع موتور در ابتدای این مقاله توضیح داده شد.

اره موتوری هیدرولیکی

از این نوع اره برای پاکسازی خطوط برق از شاخه ها و حتی برای برش زیر آب استفاده می کنند اما از آنجایی که برای تامین توان اره نیاز به یک یونیت هیدرولیک داریم برای هر کاربری استفاده نمی شود و کم مصرف می باشد.

 

دیدگاه‌ها 0

*
*

باز کردن چت
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟